Veganer? Undgå underskud af næringsstoffer

veganer, veganer og vitaminer, veganer og næringsstoffer, Alternativ behandler silkeborg, biopat silkeborg, naturopath silkeborg, biopat jylland, naturopath jylland, biopat midtjylland, naturopath midtjylland, biopat østjylland, naturopath østjylland, alternative behandler østjylland,

Jeg møder flere og flere mennesker (både unge kvinder og fuldvoksne mænd) som har besluttet sig for at leve vegansk. Nogen gør det af sundhedsmæssige årsager, mens andre gør det for Moder Jord. Hvilket i begge tilfælde giver rigtig god mening. Men der er en ting som bekymrer mig ved denne trend, som jeg gerne vil have lov til at dele med dig.

Du skal tænke på, at som behandler møder jeg mange forskellige mennesker. Hver har de gjort deres personlige erfaringer og overvejelser om, hvordan de ønsker at spise. Nogen er vegetarer, andre udelukker svinekød, mens der også er nogen som lever uden sukker, mælk og gluten. Og ja, så møder for tiden mange veganere.

Mange tror at vegetarer er vildt sunde, men du skal vide, at jeg har mødt utrolig mange usunde vegetarer – at fjerne kød fra kosten, er ikke altid ensbetydende med at der indtages grøntsager fra morgen til aften. Der findes nemlig masser af lækre vegetar pizzaer, vegetar burger mad, pasta, hvidt brød med smør, kanelsnegle, chips og is som uden problemer kan passes ind i en vegetars kostpyramide.
Ligesom at de der udelukker sukker, mælk og gluten, stadig drikker kaffe og alkohol – for nogen betragtes netop disse to, som de værste farisæer i en sund livsstil.

Men det er jo ligegyldigt, hvad andre tænker. Du skal gøre, hvad der fungerer for dig. Dog vil jeg sige, at uanset hvordan du spiser, så bør du ved hvert måltid kigge på din tallerken og reflektere over indholdet. Er det næring til dine celler? Er der vitaminer, mineraler, kulhydrater, proteiner og fedtstoffer i tilpasse mængder til at du kan kalde det et fuldgyldigt måltid?
Og særligt når du udelukker specifikke fødevarer fra din kost, så bør du sætte dig ekstra godt ind i din mad. For i længden kan du ikke trives med at udelukke for eksempel kød, hvis du ikke har gjort dig nogen overvejelser om, hvor du så skal få blandt andet dit protein fra.

Og så tilbage til min bekymring: jeg møder mange, og for tiden særligt veganere, som er i underskud af vigtige næringsstoffer. Det giver alle mulige symptomer fra kroppen. Det bekymrer mig, for det er ikke noget en enkelt rød bøf kan rette op. Symptomerne kommer ofte først efter måneder på vegansk diæt, og på det tidspunkt har du allerede trukket i rigelige mængder af kroppens reserver. Så det kan tage tid at komme tilbage.

Hvorfor skriver jeg dette? Har jeg en holdning til særlige kostretninger? Til veganere?
Overhovedet ikke. Jeg tror på, at er vi i kontakt med os selv, så er vi også i stand til at mærke hvad der fungere bedst for vores krop. Men du skal huske på hvad din intention var, da du startede med at spise for eksempel vegansk. Jeg gætter på at det blandt andet var for at være bedre ved din krop, derfor skylder du også dig selv at sikre, at du ikke kommer i underskud af de næringsstoffer din krop har brug for. Det kan du blandt andet gøre ved at:

1 at sætte dig grundigt ind i kosten
2 ikke bare fjerne, men også tilføje
3 tage vigtige kosttilskud som supplement til din kost

Har du brug for sparring omkring vitaminer og kosttilskud? Vil du gerne undgå at kommer i underskud? Book en biopatisk vejledning her.