Sensommer fortsæt

Alternativ behandler silkeborg, biopat silkeborg, naturopath silkeborg, biopat jylland, naturopath jylland, biopat midtjylland, naturopath midtjylland, biopat østjylland, naturopath østjylland, alternative medicin, biopat, naturopath, helsevejleder, urtemedicin, urteworkshop

Nytåret er for mange det oplagte tidspunkt til at justere livsstilen. Men faktisk er der lige så mange, der ser slutningen af sommerferien, som et nyt, stort kapitel.

En tid, hvor man lægger rosévinen bag sig, virkelig skal i gang med at løbe og har tænkt sig for evigt at sige nej til kage. Altså lige indtil den først kommende torsdag, hvor man beslutter sig for, at det da er okay at synde lidt i weekenden. Med rosévin OG kage….

Men nu skal jeg fortælle dig noget vildt. Det er faktisk muligt at leve sundt og have plads til både vin og kage i dit liv.

For mig handler sundhed nemlig ikke om afsavn, men om tilvalg. Så længe du lider et afsavn i din hverdag, er du i min optik på slankekur. Og det er jeg ikke tilhænger af. Jeg er tilhænger af at have et liv i balance, hvor der er plads til det hele.

Hvordan gør man så det? Får et liv i balance? Og får plads til kage? Hvilken opskrift skal jeg følge, Anja?

For det første skal du strukturere dine måltider. Du skal tage stilling til, hvad du skal spise – inden du spiser. For mange fungerer det godt, at planlægge næste dags måltider om aftenen.

Dernæst skal du lære, at der ikke findes forbudte fødevarer. Ja, det gælder også kage. Den eneste kostregel, jeg dog lærer mine klienter er, at maden skal være så naturlig som muligt. Det rimer ofte på hjemmelavet. Det tager måske lidt ekstra tid, men til gengæld bliver der plads til mere nydelse. Det er muligt, at en hjemmebagt kage ikke er sund, men du ved, hvad der er i. Der er supermarkedets bake-off hindbærsnitte lidt mere tvivlsom.

Og ja, så er der jo det med balancen, når du nu skal planlægge dine måltider. For du skal vel ikke spise hindbærsnitter hver dag? Eller skal du? Maden på tallerkenen afhænger af den enkelte, og derfor skræddersyer jeg altid mine 8 ugers forløb 100% til mine klienter. For nogen er kosten det store tema. At lære at spise sundere eller at slippe slanketankerne og få et naturligt forhold til mad. For andre kan det være indarbejdning af nye smutveje til sundhed, struktur på hverdagen og bearbejdning af stress. Jeg ved, at for at lave forandringer, der virkelig batter, kræver det tæt personlig dialog. Derfor taler jeg med mine klienter hver uge på disse forløb og laver altid en dybdegående samtale ved forløbets indledning for sammen at finde frem til de steder, der skal have fokus.

Men opskriften, Anja? Opskriften er måske, at der ikke er en one size fits all opskrift. Og det er lige præcis det, som er så befriende og gør at min måde at anskue sundhed ikke er en slankekur, men rent giver en sund livsstil, der holder. Du skal bruge din sunde fornuft, og skabe plads til det hele. Uanset om det er sukkercravings, motivation, kost eller stress, der viser sig at være hovedtemaet i dit liv.

Vi har sikkert alle noget, vi gerne vil arbejde med her efter sommeren. Jeg ved i hvert fald, hvad jeg skal arbejde med. Hvad med dig?

Har du lyst til at læse om mit 8 ugers sundhedsforløb, kan du kigge her.