Hjælp til en dårlig fordøjelse

Maven er et fantastisk sundhedsbarometer – fungere din fordøjelse perfekt, vil du med højst sandsynlighed føle dig sund og energisk. Desværre går rigtig mange rundt og har en smådårlig fordøjelse helt uden at vide det. Her kan du lære om, hvad en god fordøjelse er, og hvordan en velfungerende fordøjelse kan påvirke din sundhed, vægt og dit energiniveau.

Lær at tolke din krops signaler
Det er vigtigt, at din fordøjelse fungerer optimalt. Det er her, vi optager alle næringsstoffer og skiller os af med affaldsstoffer. Denne udveksling er alfa og omega for en velfungerende og energisk krop. Det er derfor vigtigt at kigge på vores toiletbesøg for at give os selv indsigt i, hvordan vores fordøjelse fungerer. Vær opmærksom på disse fire punkter. Hvis du kan svare nej til et af dem, vil det være en god idé at være ekstra opmærksom på din fordøjelse.

1. Kommer du på toilettet hver dag?
Mange tror, at det er normalt at gå på toilettet to-tre gange om ugen. Men nej, vi skal helst komme på toilettet hver dag.

2. Kommer du på toilet flere gange om dagen?
At komme af med afføring 5-7 gange om dagen, er ikke nødvendigvis lig med en velfungerende tarm. At komme på toilettet 1-2 gang er det mest almindelige.

3. Er det til at holde ud at sidde derude, mens festen står på?
Lugten skal være til at holde ud. Der skal helst ikke lugte af lig og forrådnelse, men lad os indse at det er, hvad det er.

4. Er det den rigtige konsistens?
Kigger man på konsistensen, er det vigtigt, at det der lander i toiletkummen er pølseformet og brunt.
Er afføringen tynd, stenhård og er besøget smertefuldt, sviende, ømt, irriteret, langvarigt eller ledsaget af store mængder luft, så er dette punkt et vink med en vognstang om, at din fordøjelse skal optimeres.

Fordøjelse starter i munden, ja faktisk allerede ved synet og duften af mad. Det betyder med andre ord også, at vi har med en meget lang proces at gøre, og at der er mange steder at fordøjelsesproblemerne kan opstå.

Jeg kan hjælpe dig med at analysere din fordøjelse og give dig et program, der kan bringe din mave i balance. Book en tid her.


Her får du et par tips din fordøjelse vil elske:

Spis simpelt
Vi danskere laver generelt måltider, som består af mange forskellige ingredienser. Det er ikke ualmindeligt, at et måltid består af en til to grøntsager, kartofler, salat, kød, sovs, brød. Det er mange ting for kroppen at fordøje på en gang, for til hver type fødevare skal den bruge forskellige enzymer og spalteprocesser. I hovedreglen har vi vænnet os til dette fra barnsben, men prøv alligevel, hvilken forskel det kan gøre for dig at spise lidt mere simpelt. Hold dig til færre fødevarer i et måltid. Du vil opleve at din fordøjelse bliver lettere og hurtigere.

Spis mindre
Prøv engang at stoppe op, inden du har fyldt tallerkenen helt op. Dan dig et overblik over middagsbordet og beslut, hvilke ting du har allermest lyst til. Lad din krops signaler og dine instinkter guide dig. Har du stadig svært ved at begrænse dig, så prøv at spis fra en mindre tallerken, det er et effektivt trick.

Spis vegetarisk
Det tager rigtig lang tid at fordøje kød, derfor kan kødet holde afføringen i tarmene i flere døgn. Det kan gøre dig oppustet, give dig luft i maven eller mavesmerter. Prøv at indføre mindst en vegetarisk dag om ugen. Det vil give din fordøjelse et velfortjent pause, hvor der kan blive renset ud på alle hylder.

Tyg maden
Vores fordøjelsesprocesser starter allerede i munden, hvor spyttets enzymer starter spaltningsprocessen af maden. Derfor er det super vigtigt, at tygge sin mad ordentlig. Vi kan jo lige så godt også nyde maden, når vi har brugt tid på at lave den. En bonus ved at spise langsomt er også, at vi registrere mætheden, inden vi har fået for meget i maven.

Drik vand
Masser af vand. 2 liter om dagen, det renser kroppen og giver dit tarmsystem noget at arbejde med.

Motion
Daglig bevægelse er nødvendig for vores fordøjelse, da det stimulere tarmenes egen peristaltik. Planlæg din dag, så du sætter motion på programmet.

3 Replies to “Hjælp til en dårlig fordøjelse”

  1. […] som kaffe og slik for at komme igennem dagen – Du kommer på toilettet hver dag og levere en normal konsistens i kummen – Din hud har glød og dine øjne er […]

  2. […] Læs også: Hjælp til en dårlig fordøjelse. […]

  3. […] Så ser vi bort fra leverpostejen, som jeg jo i virkeligheden ikke har brug for, så siger jeg bare: JEG BLIVER HER i nogle flere uger. For jeg har det MEGA godt. Allerede efter 14 dage har jeg mere overskud, er gladere, har ikke brug for så meget søvn (what??) og bedst af alt: min fordøjelse er over the top. Jeg husker tydeligt, da Zenia og jeg var i Indien og spiste vegetarisk i 10 dage – det var vildt, hvor lækker min mave havde det. Der er vi nu. Jeg siger det bare. Input og output. Jo bedre det fungere, jo mere optager du og afgifter. Det er cool facts. (Hvis du er i tvivl om hvad en god fordøjelse er, så kig lige her) […]

Lukket for kommentarer.